Hoe breng ik een bod uit?

1. Bekijk uw financiële mogelijkheden

Voor u een bod uitbrengt, gaat u best eerst langs bij de bank. Volgens de wet is ieder uitgebracht bod bindend, zodra de verkoper het bod aanvaardt. U vermijdt dus best dat u een bod uitbrengt dat later financieel onhaalbaar blijkt te zijn. Laat u dus eerst correct informeren over uw financiële capaciteiten op basis van uw eigen inbreng, uw loonfiches of uw aanslagbiljetten van de laatste 3 jaar als zelfstandige.

2. Wees sterk geïnformeerd

Bestudeer de documenten zoals het EPC, het bodemattest, de stedenbouwkundige inlichtingen en de elektrische keuring aandachtig alvorens u een bod uitbrengt. Hierdoor staat u niet voor onaangename verrassingen nadat uw uitgebracht bod u mogelijks bindt aan het pand.

3. Vul de aankoop-verkoopbelofte in

In principe kan u een bod zowel telefonisch als via mail, WhatsApp, brief, ... uitbrengen, al wordt een schriftelijk bod sterk aangeraden vanwege de bewijsbaarheid ervan. De meest efficiënte manier om uw bod uit te brengen is door de aankoop-verkoopbelofte in te vullen, op voorhand opgesteld en ontvangen door een Landbergh-vastgoedmakelaar. Dit document omvat niet alleen verplichte informatie omtrent het onroerend goed (EPC, bodemattest, ...), maar informeert ook zowel de koper als verkoper waartoe hij zich precies bindt na het invullen en ondertekenen van de aankoop-verkoopbelofte. Hierdoor worden misverstanden en discussies vermeden en zijn beide partijen op de hoogte van hun rechten en plichten.

Zaken die hier zeker in vermeld moeten staan zijn (1) het bod, (2) het adres van het onroerend goed en eventueel bepaalde roerende goederen (lampen, gordijnen, etc.), (3) de geldigheidsduur van het bod en (4) modaliteiten zoals een opschortende voorwaarden. Ook wanneer u niet werkt met een aankoop-verkoopbelofte, wordt sterk aangeraden om al deze zaken zeker te noteren.

Was dit advies nuttig? 

Wij gebruiken uw mening enkel om de site te optimaliseren, anoniem.